رودخانه های کرمان

رودخانه تهرود

یکی از رود خانه های کرمان که از کوه های ساروئیه سرچشمه میگیرد و از غرب وارد شهرستان بم میشود رودخانه تهرود میبباشد که روستاهای اطراف خود را هم آبرسانی میکند؛تهرود در فصل بهار به علت بارندگی های بسیار طغیان میکند.

و تنها مشکلی که این رودخانه دارد در حاشیه رودخانه مالاریایی است و باعث بیماری ساکنان آن منطقه میباشد.

رود کال شور

از دیگر جاذبه های دیدنی کویر لوت در کرمان رود کال شور( کال شور در گویش محلی به آب اشباع شده از نمک اطلاق می‌گردد) است که به دلیل اینکه درمنطقه کویری است به شدت اسیدی میباشد.به همین دلیل از اینکه به آب رود دست بزنید باید خودداری کنید. . غلظت نمک رودشور به خصوص در سالهای کم آب، به قدری است که همواره بلورهای نمک به شکل تخته های شیشه ای در کناره رود شکل گرفته اند و در برخی مواقع حرکت آب در بین بلورهای نمک به سختی انجام می گیرد. مزه کردن آب این رود تا چند روز آثار شوری و تلخی را بر لب ها به جا می گذارد.

این رودخانه در فصل زمستان و اوایل بهار آب دارد و در بقیه فصول خشک می‌شود، می‌گذرد . قسمت عمده این کویر پوشیده از باتلاقهای ایجاد شده توسط رود کال شور می‌باشد.

این کویر از جنوب به شهر ارواح یا شهر کلوت‌ها ( کلوت واژه ایست آمیخته از کویر + لوت و به خشتهای طبیعی ایجاد شده در اثر فرسایش آب و باد اطلاق می‌شود ) , از شمال به تپه‌های شتری از شرق به ریگزارها و شنزارهای کویر لوت و از غرب به دهنه غار و ارتفاعات باغ بالا محدود می‌شود .

راه‌های ورود به منطقه :تنها راه ورودی به این کویر مسیر آسفالته شهداد به شهر کلوتها می‌باشد . بعد از عبور از منطقه کلوتها وارد جاده خاکی نهبندان می‌شوید که این منطقه ریگ پنج انگشت نامیده می‌شود.

رودخانه چاری

در شهرستان بردسیر استان کرمان ارتفعات شیرینک قرار دارد که رودخانه ایی به نام رودخانه چاری از آن سرچشمه میگیرد که رودخانه به دشت ها و باغ های کرمان منتهی میشود ؛. این رودخانه در اواخر زمستان و اوایل بهار طغیان می‌کند ولی در بیشتر سال‌ها در تابستان بی‌آب و خشک میشود.

هلیل رود

در جنوب شرقی ایران در استان کرمان رودخانه ایی همیشگی به نام هلیل رود قرار گرفته است . . سد جیرفت و سد بافت بر رودخانه هلیل رود بسته شده اند . هلیل رود دارای چندین شاخه میباشد یکی از این شاخه ها از نزدیکی منطقه ییلاقی گوغر در شهرستان بافت سرچشمه می گیرد.شاخه‌هایی نیز از کوه شاه سرچشمه می‌گیرد اما اصلی ترین سرچشمه ی هلیل رود منطقه گوغر میباشد که پر بارش ترین منطقه در استان کرمان می باشد.

هلیل رود در انتهای مسیر به سد جیرفت وارد می شود و در نیمه ی مسیر خود به خشک رودی تبدیل می شود،تا مزارع جیرفت را آبیاری کند؛تا چندی پیش جریان دائمی هلیل رود با گذر از جیرفت و کهنوج وارد رودبار می شد و هامون جازموریان را سیراب می کرد.

نویسنده : گروه تحقیق و توسعه شاهین پرواز 1396/2/13

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

نظرات کاربران